پروژه عوامل موثر بر شکل گیری هویت اجتماعی دانش آموزان متوسطه
فهرست مطالب
عنوان
چکیده …………………………………………………………………………………………………. ۱
فصل اول : طرح تحقیق
۱-۱ مقدمه ……………………………………………………………………………………………. ۳
۲-۱ موضوع تحقیق ………………………………………………………………………………………………………… ۳
۳-۱ بیان مساله………………………………………………………………………………………………………………… ۴
۴-۱ اهمیت و ضرورت تحقیق ………………………………………………………………………………………….. ۴
۵-۱ اهداف تحقیق ………………………………………………………………………………………………………….. ۵
۶-۱ محدود زمانی و مکانی تحقیق…………………………………………………………………………………….. ۵
۷-۱پیشینه تحقیق…………………………………………………………………………………………………………….. ۵
۱-۷-۱ تحقیقات داخلی …………………………………………………………………………………………………… ۵
۲-۷-۱تحقیقات خارجی ………………………………………………………………………………………………….. ۸
۳-۷-۱ جمع بندی نتایج تحقیقات ………………………………………………………………………………………. ۱۰
۸-۱ تعاریف مربوط به هویت…………………………………………………………………………………………….. ۱۱
۹-۱ موانع و تنگناهای تحقیق ……………………………………………………………………………………………. ۱۴
فصل دوم : مبانی و چارچوب نظری ………………………………………………………………………………….. ۱۶
۱-۲ مقدمه …………………………………………………………………………………………………………………….. ۱۷
۲-۲ مباحث نظری ………………………………………………………………………………………………………….. ۱۷
۱-۲-۲ دورکیم ……………………………………………………………………………………………………………….. ۱۷
۲-۲-۲ پارسونز ………………………………………………………………………………………………………………… ۱۸
۳-۲-۲ ماکس وبر …………………………………………………………………………………………………………….. ۲۰
۴-۲-۲ کنش متقابل نمادی…………………………………………………………………………………………………. ۲۲
۵-۲-۲ کولی ……………………………………………………………………………………………………………………. ۲۳
۶-۲-۲ مید ………………………………………………………………………………………………………………………. ۲۴
۷-۲-۲ گافمن…………………………………………………………………………………………………………………… ۲۶
۸-۲-۲ نظریه هویت (بورک) ………………………………………………………………………………………………. ۲۷
۳-۲ چارچوب نظری مورد استفاده تحقیق ………………………………………………………………………….. ۳۰
۴-۲ پرسشهای تحقیق …………………………………………………………………………………………………….. ۳۱
۵-۲ فرضیات تحقیق ………………………………………………………………………………………………………. ۳۱
۶-۲ الگوی نظری و تحلیلی تحقیق………………………………………………………………………………………. ۳۲
فصل سوم : روش تحقیق ……………………………………………………………………………………………….. ۳۴
۱-۳ مقدمه …………………………………………………………………………………………………………………… ۳۵
۲-۳ نوع تحقیق……………………………………………………………………………………………………………… ۳۵
۳-۳ تعریف نظری وعملی متغیرهای تحقیق……………………………………………………………………….. ۳۵
۱-۳-۳ تعریف نظری متغیرهای تحقیق ……………………………………………………………………………… ۳۵
۲-۳-۳ تعریف عملی متغیرهای تحقیق……………………………………………………………………………….. ۳۸
۴-۳ متغیرهای مستقل و وابسته …………………………………………………………………………………………. ۴۲
۵-۳ شاخص سازی متغیر های تحقیق ………………………………………………………………………………… ۴۳
۱-۵-۳ شاخص سازی متغیرهای مستقل ……………………………………………………………………………… ۴۳
۲-۵-۳ شاخص سازی متغیرهای وابسته ……………………………………………………………………………… ۴۵
۶-۳ قابلیت اعتماد شاخص ها (الفای کرانباخ) ………………………………………………………………………. ۴۶
۷-۳ اعتبار تحقیق …………………………………………………………………………………………………………….. ۴۷
۸-۳ جامعه آماری……………………………………………………………………………………………………………….. ۴۷
۹-۳ تعیین حجم نمونه و شیوه نمونه گیری…………………………………………………………………………… ۴۸
۱-۹-۳ تعیین حجم نمونه …………………………………………………………………………………………………… ۴۸
۲-۹-۳ شیوه نمونه گیری ……………………………………………………………………………………………………. ۴۹
۱۰-۳ واحد تحلیل……………………………………………………………………………………………………………… ۵۰
۱۱-۳ تکنیک ها و ابزارهای جمع آوری داده ها و اطلاعات …………………………………………………….. ۵۰
۱۲-۳ روش تجزیه و تحلیل اطلاعات………………………………………………………………………………….. ۵۰
فصل چهارم : یافته ها و دستاوردهای تحقیق………………………………………………………………………….. ۵۱
۱-۴ مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………. ۵۲
۲-۴ توصیف دستاوردهای تحقیق ……………………………………………………………………………………….. ۵۲
۱-۲-۴ بررسی مشخصات پاسخگویان بر اساس جنس …………………………………………………………… ۵۲
۲-۲-۴ بررسی مشخصات پاسخگویان بر اساس پایه تحصیلی ……………………………………………….. ۵۳
۳-۲-۴ بررسی مشخصات پاسخگویان بر اساس رشته تحصیلی………………………………………………. ۵۳
۴-۲-۴ بررسی مشخصات پاسخگویان بر اساس تحصیلات پدر……………………………………………… ۵۴
۵-۲-۴ بررسی مشخصات پاسخگویان بر اساس تحصیلات مادر……………………………………………… ۵۴
۶-۲-۴ بررسی مشخصات پاسخگویان بر اساس در آمد ماهانه خانواده……………………………………… ۵۵
۷-۲-۴ بررسی میزان رضایت از خود دانش آموزان ………………………………………………………………. ۵۷
۸-۲-۴ بررسی میزان تایید دیگران ………………………………………………………………………………………. ۵۸
۹-۲-۴ بررسی میزان درونی کردن ارزشها …………………………………………………………………………… ۵۹
۱۰-۲-۴ بررسی میزان هماهنگی ارزشهای گروهی ……………………………………………………………… ۶۰
۱۱-۲-۴ بررسی میزان پایگاه اقتصادی – اجتماعی دانش آموزان ………………………………………………… ۶۱
۱۲-۲-۴ بررسی میزان هویت دینی دانش آموزان …………………………………………………………………. ۶۲
۱۳-۲-۴ بررسی میزان هویت خانوادگی دانش آموزان …………………………………………………………… ۶۳
۱۴-۲-۴ بررسی میزان هویت ملی دانش آموزان ……………………………………………………………………. ۶۴
۱۵-۲-۴ بررسی میزان هویت اجتماعی دانش آموزان …………………………………………………………….. ۶۵
فصل پنجم : تحلیل و تبیین دستاوردهای تحقیق…………………………………………………………………….. ۶۶
۱-۵ مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………. ۶۷
۲-۵ آزمون فرضیات…………………………………………………………………………………………………………. ۶۷
۱-۲-۵ آزمون فرضیه ۱: بررسی رابطه بین «جنس» و «هویت اجتماعی» دانش آموزان ………………… ۶۷
۱-۱-۲-۵ آزمون فرضیه ۱/۱ : بررسی رابطه بین «جنس» و «هویت دینی» دانش آموزان …………………… ۶۸
۲-۱-۲-۵آزمون فرضیه ۲/۱ : بررسی رابطه بین «جنس» و «هویت خانوادگی» دانش آموزان……………… ۶۸
۳-۱-۲-۵ آزمون فرضیه ۳/۱ : بررسی رابطه بین «جنس» و «هویت ملی» دانش آموزان ……………………. ۶۹
۲-۲-۵آزمون فرضیه ۲ : بررسی رابطه بین «پایگاه اقتصادی – اجتماعی» و« هویت اجتماعی»…. ۶۹
۱-۲-۲-۵ آزمون فرضیه ۱/۲ : بررسی رابطه بین پایگاه «اقتصادی- اجتماعی» و «هویت دینی» …………. ۷۰
۲-۲-۲-۵ آزمون فرضیه ۲/۲ : بررسی رابطه بین پایگاه «اقتصادی- اجتماعی» و «هویت خانوادگی» ….. ۷۰
۳-۲-۲-۵ آزمون فرضیه ۳/۲ : بررسی رابطه بین پایگاه «اقتصادی- اجتماعی» و «هویت ملی» …………… ۷۱
۳-۲-۵ آزمون فرضیه ۳: بررسی رابطه بین «رضایت از خود» و «هویت اجتماعی» …………………… ۷۱
۱-۳-۲-۵ آزمون فرضیه ۱/۳ : بررسی رابطه بین «رضایت از خود» و «هویت دینی» ……………………….. ۷۱
۲-۳-۲-۵ آزمون فرضیه ۲/۳ : بررسی رابطه بین «رضایت از خود» و «هویت خانوادگی»…………………. ۷۲
۳-۳-۲-۵ آزمون فرضیه ۳/۳: بررسی رابطه بین «رضایت از خود» و «هویت ملی»………………………….. ۷۲
۴-۲-۵ آزمون فرضیه ۴ :بررسی رابطه بین «تایید دیگران» و «هویت اجتماعی»…………………………… ۷۳
۱-۴-۲-۵ آزمون فرضیه ۱/۴: بررسی رابطه بین «تایید دیگران» و «هویت دینی» …………………………….. ۷۳
۲-۴-۲-۵ آزمون فرضیه ۲/۴ :بررسی رابطه بین «تایید دیگران» و «هویت ملی» ………………………………. ۷۴
۳-۴-۲-۵ آزمون فرضیه ۳/۴ :بررسی رابطه بین «تایید دیگران» و «هویت ملی» ……………………………… ۷۴
۵-۲-۵ آزمون فرضیه ۵ :بررسی رابطه بین «درونی کردن ارزشها» و «هویت اجتماعی» ……………… ۷۴
۱-۵-۲-۵ آزمون فرضیه ۱/۵ :بررسی رابطه بین «درونی کردن ارزشها» و «هویت دینی» ………………….. ۷۵
۲-۵-۲-۵ آزمون فرضیه ۲/۵: بررسی رابطه بین «درونی کردن ارزشها» و «هویت خانوادگی» ……………. ۷۵
۳-۵-۲-۵ آزمون فرضیه ۳/۵ :بررسی رابطه بین «درونی کردن ارزشها» و «هویت ملی» ……………………. ۷۶
۶-۲-۵ آزمون فرضیه ۶ : بررسی رابطه بین «هماهنگی ارزشهای گروهی» و «هویت اجتماعی»…….. ۷۶
۱-۶-۲-۵ آزمون فرضیه ۱/۶: بررسی رابطه بین «هماهنگی ارزشهای گروهی» و «هویت دینی»…………. ۷۷
۲-۶-۲-۵ آزمون فرضیه ۲/۶ :بررسی رابطه بین «هماهنگی ارزشهای گروهی» و «هویت خانوادگی»….. ۷۷
۳-۶-۲-۵ آزمون فرضیه ۳/۶ :بررسی رابطه بین «هماهنگی ارزشهای گروهی» و «هویت ملی»…………. ۷۸
۳-۵ تحلیل چند متغیری (رگرسیون چندگانه) ………………………………………………………………………. ۷۸
۱-۳-۵ تحلیل چند متغیری هویت دینی ………………………………………………………………………………. ۷۸
۲-۳-۵ تحلیل چند متغیری هویت خانوادگی …………………………………………………………………………… ۸۰
۳-۳-۵ تحلیل چند متغیری هویت ملی………………………………………………………………………………….. ۸۲
۴-۳-۵ تحلیل چند متغیری هویت اجتماعی…………………………………………………………………………. ۸۴
۴-۵ تحليل مسير………………………………………………………………………………………………………………. ۸۶
فصل ششم : نتیجه گیری و پیشنهادها …………………………………………………………………………………. ۹۲
۱-۶ خلاصه تحقیق ……………………………………………………………………………………………………………. ۹۳
۲-۶ جمع بندی و نتیجه گیری ……………………………………………………………………………………………. ۹۴
۳-۶ پیشنهادها……………………………………………………………………………………………………………………. ۹۹
فهرست منابع و ماخذ ………………………………………………………………………………………………………… ۱۰۲
پیوست
فهرست جداول
عنوان
جدول۱-۳ ميزان آلفاي كرانباخ ………………………………………………………………………………………….. ۴۷
جدول ۲-۳ ميزان دانش آموزان در حال تحصيل در مقطع متوسطه نيشابوربه تفكيك جنس ،
رشته و پايه تحصيلي…………………………………………………………………………………… ۴۸
جدول ۳-۳ توزيع حجم نمونه به تفكيك پايه تحصيلي و جنس………………………………………………… ۴۹
جدول ۴-۳ توزيع حجم نمونه به تفكيك جنس ، پايه و رشته تحصيلي…………………………………….. ۵۰
جدول ۱-۴ توزيع دانش آموزان بر حسب جنس ………………………………………………………………….. ۵۲
جدول ۲-۴ توزيع دانش آموزان بر حسب پايه تحصيلي …………………………………………………………. ۵۳
جدول ۳-۴ توزيع دانش آموزان بر حسب رشته تحصيلي………………………………………………………… ۵۳
جدول ۴-۴ توزيع دانش آموزان بر حسب تحصيلات پدر……………………………………………………….. ۵۴
جدول ۵-۴ توزيع دانش آموزان بر حسب تحصيلات مادر………………………………………………………. ۵۵
جدول ۶-۴ توزيع دانش آموزان بر حسب درآمد ماهيانه خانواده……………………………………………… ۵۶
جدول ۷-۴ توزيع دانش آموزان بر حسب ميزان رضايت از خود………………………………………………. ۵۷
جدول ۸-۴ توزيع دانش آموزان بر حسب مورد تاييد ديگران بودن………………………………………….. ۵۸
جدول ۹-۴ توزيع دانش آموزان بر حسب دروني كردن ارزشها ……………………………………………… ۵۹
جدول۱۰-۴ توزيع دانش آموزان بر حسب هماهنگي ارزشهاي گروهي…………………………………….. ۶۰
جدول۱۱-۴ توزيع دانش آموزان بر حسب پايگاه اقتصادي اجتماعي………………………………………….. ۶۱
جدول۱۲-۴ توزيع دانش آموزان بر حسب ميزان هويت ديني…………………………………………………… ۶۲
جدول۱۳-۴ توزيع دانش آموزان بر حسب ميزان هويت خانوادگي……………………………………………. ۶۳
جدول ۱۴-۴ توزيع دانش آموزان بر حسب ميزان هويت ملي…………………………………………………… ۶۴
جدول۱۵-۴ توزيع دانش آموزان بر حسب ميز ان هويت اجتماعي…………………………………………….. ۶۵
جدول ۱-۵ آزمون تفاوت ميانگين هويت اجتماعي بر حسب جنس………………………………………….. ۶۷
جدول ۲-۵ آزمون تفاوت ميانگين هويت ديني بر حسب جنس …………………………………………….. ۶۸
جدول ۳-۵ آزمون تفاوت ميانگين هويت خانوادگي بر حسب جنس……………………………………….. ۶۸
جدول ۴-۵ آزمون تفاوت ميانگين هويت ملي بر حسب جنس……………………………………………….. ۶۹
جدول ۵-۵ همبستگي پايگاه اقتصادي – اجتماعي با هويت اجتماعي…………………………………………. ۶۹
جدول ۶-۵ همبستگي پايگاه اقتصادي – اجتماعي با هويت ديني……………………………………………… ۷۰
جدول ۷-۵ همبستگي پايگاه اقتصادي – اجتماعي با هويت خانوادگي………………………………………. ۷۰
جدول ۸-۵ همبستگي پايگاه اقتصادي – اجتماعي با هويت ملي………………………………………………… ۷۱
جدول ۹-۵ همبستگي رضايت فرد از خود با هويت اجتماعي…………………………………………………… ۷۱
جدول ۱۰-۵ همبستگي رضايت فرد از خود با هويت ديني………………………………………………………… ۷۲
جدول ۱۱-۵ همبستگي رضايت فرد از خود با هويت خانوادگي………………………………………………….. ۷۲
جدول ۱۲-۵ همبستگي رضايت فرد از خود با هويت ملي………………………………………………………… ۷۳
جدول ۱۳-۵ همبستگي مورد تائيد ديگران بودن با هويت اجتماعي…………………………………………… ۷۳
جدول ۱۴-۵ همبستگي مورد تائيد ديگران بودن با هويت ديني…………………………………………………… ۷۳
جدول ۱۵-۵ همبستگي مورد تائيد ديگران بودن با هويت خانوادگي…………………………………………. ۷۴
جدول ۱۶-۵ همبستگي مورد تائيد ديگران بودن با هويت ملي…………………………………………………. ۷۴
جدول ۱۷-۵ همبستگي دروني كردن ارزشها با هويت اجتماعي………………………………………………… ۷۵
جدول ۱۸-۵ همبستگي دروني كردن ارزشها با هويت ديني ……………………………………………………… ۷۵
جدول ۱۹-۵ همبستگي دروني كردن ارزشها با هويت خانوادگي………………………………………………… ۷۶
جدول ۲۰-۵ همبستگي دروني كردن ارزشها با هويت ملي……………………………………………………….. ۷۶
جدول ۲۱-۵ همبستگي هماهنگي ارزشهاي گروهي با هويت اجتماعي……………………………………… ۷۷
جدول ۲۲-۵ همبستگي هماهنگي ارزشهاي گروهي با هويت ديني…………………………………………… ۷۷
جدول ۲۳-۵ همبستگي هماهنگي ارزشهاي گروهي با هويت خانوادگي……………………………………. ۷۸
جدول ۲۴-۵ همبستگي هماهنگي ارزشهاي گروهي با هويت ملي……………………………………………… ۷۸
جدول ۲۵-۵ عناصر اصلي تحليل چندمتغيره به روش مرحله به مرحله براي پيش بيني هويت ديني.. ۷۹
جدول ۲۶-۵ عناصر متغيرهاي درون معادله براي پيش بيني هويت ديني در مرحله سوم……………….. ۷۹
جدول ۲۷-۵ عناصر متغيرهاي خارج از معادله در مرحله سوم………………………………………………….. ۸۰
جدول ۲۸-۵ عناصر اصلي تحليل چندمتغيره به روش مرحله به مرحله براي پيش بيني
هويت خانوادگي ………………………………………………………………………………………………………………… ۸۱
جدول ۲۹-۵ عناصر متغيرهاي درون معادله براي پيش بيني هويت خانوادگي در مرحله سوم……….. ۸۱
جدول ۳۰-۵ عناصر متغيرهاي خارج از معادله در مرحله سوم…………………………………………………. ۸۲
جدول ۳۱-۵ عناصر اصلي تحليل چندمتغيره به روش مرحله به مرحله براي پيش بيني هويت ملي…. ۸۳
جدول ۳۲-۵ عناصر متغيرهاي درون معادله براي پيش بيني هويت ملي در مرحله جدول سوم………. ۸۳
جدول ۳۳-۵ عناصر متغيرهاي خارج از معادله در مرحله سوم…………………………………………………. ۸۴
جدول ۳۴-۵ عناصر اصلي تحليل چندمتغيره به روش مرحله به مرحله براي پيش بيني
هويت اجتماعي…………………………………………………………………………………………………………………….. ۸۵
جدول ۳۵-۵ عناصر متغيرهاي درون معادله براي پيش بيني هويت اجنماعي در مرحله چهارم……….. ۸۵
جدول ۳۶-۵ عناصر متغيرهاي خارج از معادله در مرحله چهارم………………………………………………. ۸۶
جدول ۳۷-۵ محاسبه اثر مستقيم و غير مستقيم عوامل موثر بر هويت ديني………………………………… ۸۸
جدول ۳۸-۵ محاسبه اثر مستقيم و غير مستقيم عوامل موثر بر هويت خانوادگي………………………….. ۸۹
جدول ۳۹-۵ محاسبه اثر مستقيم و غير مستقيم عوامل موثر بر هويت ملي………………………………… ۹۰
جدول ۴۰-۵ محاسبه اثر مستقيم و غير مستقيم عوامل موثر بر هويت اجتماعي………………………….. ۹۱
فهرست اشكال
شكل ۱-۲ مدل نظام كنترل فرايند هويت …………………………………………………………………………………… ۲۸
شكل ۲-۲ الگوي نظري و تحليلي تحقيق ………………………………………………………………………………… ۳۳
فهرست نمودارها
نمودار ۱-۲ رابطه چهار خرده نظام پارسونز (مدل سیبرنیتیک ) ………………………………………………… ۲۰
نمودار ۱-۴ توزيع دانش آموزان بر حسب ميزان رضايت از خود………………………………………………… ۵۷
نمودار ۲-۴ توزيع دانش آموزان بر حسب مورد تائيد ديگران بودن……………………………………………… ۵۸
نمودار ۳-۴ توزيع دانش آموزان بر حسب دروني كردن ارزشها………………………………………………… ۵۹
نمودار ۴-۴ توزيع دانش آموزان بر حسب هماهنگي ارزشهاي گووهي……………………………………….. ۶۰
نمودار ۵-۴ توزيع دانش آموزان بر حسب پايگاه اقتصادي – اجتماعي………………………………………… ۶۱
نمودار ۶-۴ توزيع دانش آموزان بر حسب ميزان هويت ديني……………………………………………………… ۶۲
نمودار ۷-۴ توزيع دانش آموزان بر حسب ميزان هويت خانوادگي………………………………………………. ۶۳
نمودار ۸-۴ توزيع دانش آموزان بر حسب ميزان هويت ملي……………………………………………………… ۶۴
نمودار ۹-۴ توزيع دانش آموزان بر حسب ميزان هويت اجتماعي………………………………………………… ۶۵
نمودار۱-۵ تحليل مسير هويت……………………………………………………………………………………………… ۸۷
پروژه عوامل موثر بر شکل گیری هویت اجتماعی دانش آموزان
قیمت : 10000 تومان